© 2024 Amido. All right reserved.
Västtrafik
Västtrafik använder Opna – två år av effektivisering och trygghet
Sedan Västtrafik implementerade Amidos plattform Opna i början av 2023 har organisationen sett tydliga förbättringar i sina processer för behörighetshantering. Tidigare rutiner har ersatts av användarvänligt system som förbättrar säkerheten och förenklar administrationen för de hundratals inpasseringar som sker varje dag.
Foto: Eddie Löthman
Opna
Digitala nycklar
Fakta om
Västtrafik
7800
Kortanvändare
19
Partnerföretag
35
Fastigheter
Uppdraget
Kontroll över tusentals passerkort
Västtrafik valde Opna för att få bättre kontroll över säkerheten i sina fastigheter, där drygt 7800 kortanvändare dagligen har tillträde. "Säkerhet är högsta prioritet för oss, och detta system gör det möjligt att följa upp och hantera behörigheter på ett sätt som minskar risken för att gamla passerkort hamnar på villovägar", säger Marianne Karlsson, Projektledare för kollektivtrafikfastigheter på Västtrafik.
Foto: Eddie Löthman
Foto: Jesper Wiberg
Lösningen
Smidig åtkomst för medarbetare
Med Opna-korten får chaufförer, kontrollanter och andra medarbetare enkel åtkomst till Västtrafiks rast- och pauslokaler, vare sig de behöver göra ett toalettbesök i Härryda eller ta en kaffepaus i Mölndal. Korten verifieras med hjälp av BankID och inkluderar en bild av varje kortanvändare. Detta är för att försäkra sig om att rätt person har rätt kort. “Med personliga kort minimerar vi risken för obehörig åtkomst. Det är enkelt att följa loggar för in- och utpassering, vilket ger en känsla av trygghet ifall något skulle hända och en polisutredning skulle bli aktuell”, förklarar Marianne.
Resultatet
Förenklad administration
Transdev, ett av Västtrafiks partnerföretag som ansvarar för busstrafiken i Göteborg, Kungsbacka och Mölndal, har också märkt av fördelarna. "Vi har många anställda och behöver ett system som underlättar behörighetshanteringen. Att hålla reda på 320 busschaufförer i huvudet är inte lätt, men Opna ger oss en tydlig överblick och förenklar arbetet", berättar Magnus Börjesson, Enhetschef på Transdev.
Sparar minuter när det gäller
Utryckningar varannan vecka
Ett normalt år rycker brandkåren ut cirka 20–30 gånger till Mimers fastigheter. Större bränder är – som tur är – sällsynta. Men risken går tyvärr aldrig att bortse ifrån. Och ju längre tid utryckningen tar desto större är risken att en liten brand utvecklar sig till en stor. Något som kan leda till höga kostnader i både egendom och människoliv.
“Efter ett år med Opna sköter våra partnerföretag nu till stor del sina egna accessärenden, vilket innebär att vi inte längre behöver lägga resurser på att administrera behörigheterna själva. Det skapar mer ordning och reda eftersom de som arbetar närmare förarna kan ta ansvar för att hantera behörigheterna själva”
Marianne Karlsson
Projektledare, Kollektivtrafikfastigheter, Västtrafik
Foto: Eddie Löthman
Säkerhet och effektivitet i fokus
Tillsammans med Amido har Västtrafik fått en smart access lösning som stärker säkerheten och underlättar den dagliga driften. "Vi är glada att ha en lösning som är både mer säker och pålitlig, eftersom behörigheterna nu hanteras direkt av trafikbolagen. Detta är en mycket värdefull investering för vår verksamhet", avslutar Marianne.
Sparar minuter när det gäller
Utryckningar varannan vecka
Ett normalt år rycker brandkåren ut cirka 20–30 gånger till Mimers fastigheter. Större bränder är – som tur är – sällsynta. Men risken går tyvärr aldrig att bortse ifrån. Och ju längre tid utryckningen tar desto större är risken att en liten brand utvecklar sig till en stor. Något som kan leda till höga kostnader i både egendom och människoliv.
Fakta om projektet
Fakta om
Västtrafik
1 500 uppkopplade dörrar
Mimer bestämde sig för att satsa fullt ut och installera systemet på alla fastigheter med elektroniska passersystem. Nu sitter det Smart passage-klistermärken på i stort sett alla bolagets flerbostadshus – totalt 1 500 entréer och dörrar till gemensamma utrymmen. Och att byta ut vanliga nycklar mot nyckeltaggar innebär också andra fördelar. De behöver lägga mindre kraft på att hantera fysiska nycklar och de slipper risken att nycklar kommer i orätta händer.
Tid för installation och test:
3 månader
IT-CHEFENS TIPS TILL ANDRA
”Se till att ha ordning och reda på alla namn och behörigheter i era passersystem. Det underlättar när man kör igång ett sånt här projekt.”
Thomas Harry