Amido AB (publ): Monitor Larm tecknar avtal till Amidomolnet

Nyhetsbild
För mer information
+46 70 283 77 65
patrik.simson@amido.se
amido.se
Dokument och länkar
Download PDF
Text Link
Text Link
Text Link

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

Amido och Monitor Larm har tecknat ett samarbetsavtal där Monitor kommer använda Amidos molntjänster för att erbjuda sina kunder Access Control as a Service (ACaaS). Marknadssegmentet ACaaS, passersystem som en tjänst på svenska, växer med drygt 16 procent per år, betydligt snabbare än passersystemsbranschen som helhet.

Avtalet innebär att Monitor kommer flytta över alla sina ACaaS kunder till Amidos lösning. Samarbetet är det första för en ny tjänst från Amido till installatörer, främst tänkt för den internationella marknaden. Avtalsvärdet påverkar inte Amidos resultat nämnvärt men ger Amido rätt och möjlighet att erbjuda andra relaterade tjänster som Smart passage till kunderna.

– Denna affären är en lansering i Sverige av ett erbjudande som är en del i vår plan för internationalisering, säger Johnny Berlic, vd på Amido AB.

– Vi har i över tio år drivit ACaaS tjänster för vår egen konsumtion. Vi har lärt oss mycket av de unika förutsättningar som finns och det har låtit oss sätta samman ett erbjudande som vi tror blir attraktivt för samarbetspartners likt Monitor Larm på den internationella scenen.

– Att arbeta tillsammans med Martin och hans kvalitetsmedvetna gäng här i Göteborg gör att vi snabbare och effektivare kan förädla tjänsten till ett erbjudande som låter installatörer ta fördel av den starka tillväxten av Access Control as a Service i större skala, avslutar Johnny Berlic.

Kjell, du arbetar med teknisk försäljning på Monitor, vad får du höra av kunderna?

Kjell, du arbetar med teknisk försäljning på Monitor, vad får du höra av kunderna?
– Vi har märkt en tydlig efterfrågan på att få hjälp med hosting-lösningar hos våra kunder då fler och fler väljer att inte längre ha servrar på företaget, utan istället lägga viktiga funktioner i molnet. Det handlar både om kostnader, men också om enkelheten att helt enkelt slippa administrera sina säkerhetsservrar själva, med uppdateringar av mjukvaror, säkerhetsprogram och så vidare. En stor fördel för systemskötarna är att de mycket enkelt, och säkert kan logga in i sitt system via en vanlig webbläsare vilket ger en stor frihet att inte alltid vara på kontoret om någon ändring ska göras i säkerhetssystemet, extra bra så här i Coronatider.

Martin, du är vd på Monitor och har lett bolaget på en ordentlig tillväxtresa de senaste åren. Vad är strategiskt viktigt framåt för er nu?

– Jag är mycket glad att Monitor Larm & Bevakning kan erbjuda våra kunder denna tjänst via Amido,
säger Martin Dennås, vd på Monitor Larm.

– Efter noggranna jämförelser på marknaden, kom vi fram till att detta blev det bästa och enklaste
sättet att hantera våra kunders data på ett säkert sätt.

– Många av våra kunder vill ha ett säkerhetssystem som är tryggt och användarvänligt. Normalt sett är
det ett motstånd att köpa server som kräver investering. När man gjort denna investering krävs
underhåll på server av någon på företaget, det är inte alltid självklart var kunden skall ta denna resurs
från.

– Med vår gemensamma lösning Passersystem som en tjänst, slipper kunden fundera på detta. Vi
erbjuder helt enkelt besvärsfrihet till våra kunder. Att lösningen dessutom är skyddad fysiskt, med
inbrotts samt brandskydd och backup så är det helt enkelt den kundnytta som idag krävs av våra kunder.
– Allt detta till ett fast pris som man kan budgetera är så klart en styrka, och något många kunder kräver för att veta vad säkerhetslösningen egentligen kostar, över tid, avslutar Martin.

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido får i uppdrag att bygga en integration för automatiserad hantering av access för Västra Götalandsregionens personal

Amido har fått förtroendet att vidareutveckla Västra Götalandsregionens (VGR) nuvarande lösning i tjänsten Alliera med en ny integration mot Katalogtjänst HSA. Syftet med den nya integrationen är att komplettera den existerande integrationen med Katalog i Väst (KIV) för att möta VGR:s behov av realtidsuppdaterad SITHS-kortinformation. Integrationen kommer möjliggöra att passerkortsinformation uppdateras var femte minut i stället för som tidigare en gång per dygn. Detta förbättrar både säkerheten och effektiviteten i regionens hantering av personal- och åtkomstuppgifter.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido blir GotlandsHems leverantör av lösningar för digitala lås

Amido har i en offentlig upphandling tilldelats kontrakt av GotlandsHem och får i uppdrag att leverera en molnbaserad plattform för digitala lås. Avtalet innefattar tjänsterna Alliera och Smart Passage och sträcker sig över en inledande period om fyra år med möjlighet till förlängning med ytterligare sex år. Det totala kontraktsvärdet över fyra år uppgår till 8,8 MSEK. 
Läs mer
Nyhetsbild
Rapport
Pressmeddelande
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport

Amido kvartalsrapport Q2 2024

Stabilt kvartal med ökad nettoomsättning, minskade kostnader och ökad EBITDA
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Stena Fastigheter ansluter sina entreprenörer till Opna för ökad automatisering, säkerhet och kontroll

Stena Fastigheter har tagit ett betydande steg mot ökad säkerhet och smidigare hantering av access genom att ansluta sina ramavtalsentreprenörer till plattformen Opna. Genom Opna administrerar varje entreprenör sina anställdas tillgång till fastigheterna med fastighetsbolagets godkännande, vilket minskar risken för obehörig tillgång och förbättrar den övergripande säkerheten. Detta initiativ visar Stena Fastigheters engagemang för att erbjuda en säker miljö för sina hyresgäster.
Läs mer
Se alla nyheter