Göteborgs stad samlar passage under ett paraply

Nyhetsbild
För mer information
+46 70 283 77 65
patrik.simson@amido.se
amido.se
Dokument och länkar
Download PDF
Text Link
Text Link
Text Link

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

Göteborgs stad har målsättningen att bli en smart stad och som ett led i detta har ett avtal tecknats med Amido för att samordna passersystemsadministrationen i Bolagets tjänst Alliera.

Göteborgs stads grundskoleförvaltning är först ut med Amidos tjänst för överordnad passersystemsadministration. Tjänsten installeras nu på stadens servrar. Målbilden är att inom kort ha centraliserat all hantering, samtidigt som administrationen av passagen ute i verksamheterna kommer förenklas avsevärt. Ordervärdet efter full driftsättning beräknas till drygt 100.000 kr per år.

Peter Granfeldt, säkerhetssamordnare för grundskoleförvaltningen, varför valde ni Alliera?

I projektet att centralisera alla skolor i Staden så såg vi att detta kunde genomföras mycket enklare med Alliera. För förvaltningen blir det mycket smidigare när de får ett enhetligt gränssnitt för all administration. Nu kommer vi bland annat kunna automatisera så att taggar tas bort automatiskt när någon slutar vilket är ett viktigt led i säkerhetsarbetet, säger Peter Granfeldt.

Jag ser även fram emot att räddningstjänsten ska kunna komma direkt in vid larm istället för att, som det blir ibland, att en väktare behöver ringas ut för att släppa in dem. Vi slipper helt enkelt onödiga kostnader samtidigt som säkerheten höjs, avslutar Peter Granfeldt.

Tack vare Amido och Alliera blir det tekniskt möjligt att koppla på tjänsten Smart Passage från SOS Alarm framgent. Smart Passage för Räddningstjänst är en tjänst som kunder tecknar avtal för direkt med SOS Alarm för att aktivera.
Läs mer på: https://www.sosalarm.se/vara-tjanster/raddningstjanst-logistik/smart-passage/

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido får i uppdrag att bygga en integration för automatiserad hantering av access för Västra Götalandsregionens personal

Amido har fått förtroendet att vidareutveckla Västra Götalandsregionens (VGR) nuvarande lösning i tjänsten Alliera med en ny integration mot Katalogtjänst HSA. Syftet med den nya integrationen är att komplettera den existerande integrationen med Katalog i Väst (KIV) för att möta VGR:s behov av realtidsuppdaterad SITHS-kortinformation. Integrationen kommer möjliggöra att passerkortsinformation uppdateras var femte minut i stället för som tidigare en gång per dygn. Detta förbättrar både säkerheten och effektiviteten i regionens hantering av personal- och åtkomstuppgifter.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido blir GotlandsHems leverantör av lösningar för digitala lås

Amido har i en offentlig upphandling tilldelats kontrakt av GotlandsHem och får i uppdrag att leverera en molnbaserad plattform för digitala lås. Avtalet innefattar tjänsterna Alliera och Smart Passage och sträcker sig över en inledande period om fyra år med möjlighet till förlängning med ytterligare sex år. Det totala kontraktsvärdet över fyra år uppgår till 8,8 MSEK. 
Läs mer
Nyhetsbild
Rapport
Pressmeddelande
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport

Amido kvartalsrapport Q2 2024

Stabilt kvartal med ökad nettoomsättning, minskade kostnader och ökad EBITDA
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Stena Fastigheter ansluter sina entreprenörer till Opna för ökad automatisering, säkerhet och kontroll

Stena Fastigheter har tagit ett betydande steg mot ökad säkerhet och smidigare hantering av access genom att ansluta sina ramavtalsentreprenörer till plattformen Opna. Genom Opna administrerar varje entreprenör sina anställdas tillgång till fastigheterna med fastighetsbolagets godkännande, vilket minskar risken för obehörig tillgång och förbättrar den övergripande säkerheten. Detta initiativ visar Stena Fastigheters engagemang för att erbjuda en säker miljö för sina hyresgäster.
Läs mer
Se alla nyheter