Ambulanser får enklare tillträde till fastigheter vid larm

Nyhetsbild
För mer information
+46 70 283 77 65
patrik.simson@amido.se
amido.se
Dokument och länkar
Download PDF
Text Link
Text Link
Text Link

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

SOS Alarm har utvecklat Smart passage, en tjänst som möjliggör snabbare insatser för blåljusaktörer genom digitala nycklar som ger direkt access till den fastighet ett 112-larm kommer ifrån. Smart passage har sedan tidigare funnits främst för räddningstjänsten och Region Kronoberg är nu först ut att testa tjänsten för ambulans i ett pilotprojekt.

I ett pilotprojekt i Växjö kommer ambulanspersonal snabbare åt nödställda tack vare Smart passage från SOS Alarm. Projektet görs i samarbete med Region Kronoberg, Växjö kommun och Växjöbostäder och innebär att ambulanspersonalen genom digitala nycklar kommer in i den fastighet ett 112-larm kommer ifrån.

Region Kronoberg ni är första region att testa Smart passage för ambulansen.

– Vi tror att det här kan ge hälsovinster och till och med rädda liv. Tiden från larm till att ambulansen är på plats är ofta kritisk. Smart passage kapar värdefulla sekunder på utryckning och transport, säger Roland Gustbée (M), ordförande i Region Kronobergs hälso- och sjukvårdsnämnd.

Vad säger SOS Alarm om piloten i Växjö?

– Vid ambulansutryckningar kan varje sekund vara livsavgörande. Genom att ansluta fastigheten till Smart passage kan insatstiden minska avsevärt, säger Malin Cohn, tjänsteutvecklare på SOS Alarm.

Johnny, du är vd på Amido som gör teknikplattformen som SOS Alarms Smart passage är byggd på, vad har ni att säga om piloten?

– Storleken är en smula häftigt. Ofta brukar piloter vara en eller några fastigheter men detta är på en helt annan nivå.

– Entusiasmen hos deltagarna har också varit märkbar vilket gjort att piloten växte under förberedelserna. När Växjöbostäder fick frågan om vara med så var det ingen tvekan om att medverka till att göra detta möjlig och samma sak på kommunen, det är ett nöje att jobba med båda.

Vad har ni dragit för lärdomar hittills?

– Från Amidos sida så är det nog hur fort det gick när vi faktiskt kunde börja konfigurera. Det som tar kalendertid är beslutsprocesser hos olika deltagare.

– Vi ser redan hur ambulanspersonalen sparar tid i utryckningar. Det är bara en tidsfråga innan denna tid resulterar i räddade liv. Stat, kommuner och Regioner äger SOS Alarm som har en livräddande tjänst vilken kan rullas ut till majoriteten av befolkningen, varför vänta?

Det skulle göra skillnad på riktigt?

– Ja. Jag hoppas, särskilt i dessa tider, att man skär igenom de långa beslutsprocesser som normalt finns och att Regioner, kommuner och räddningstjänster hör av sig till SOS Alarm och ser till att få bollen i rullning, avslutar Johnny Berlic, vd Amido AB.

Omfattning

Större delen av alla elektroniska låssystem i hela Växjö deltar, vilket regelbundet leder till att ambulanspersonalen får snabbare tillträde och då löper de inte samma risk att bli stående utanför en entré med svårigheter att ta sig in. Piloten planeras pågå i fyra månader.

I en intervju på SR kan ni lyssna på Sofie Randolf som är ambulanssjuksköterska i Växjö.

Länk till Sveriges Radio

Här kan man även se ett inslag på SVT.

Länk till SVT

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Valberedning utsedd för Amido

Amido AB meddelar att valberedningen för det kommande verksamhetsåret nu är utsedd, i enlighet med årsstämmans fastställda instruktioner.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Rikshem stärker säkerheten med Smart Passage – en avgörande satsning

När varje sekund räknas, är säkerheten avgörande. Rikshem, en av Sveriges ledande fastighetsägare, har visat att de tar säkerheten på allvar genom att använda Amidos plattform Alliera sedan 2019. Nu stärker de säkerheten ytterligare genom att implementera Amidos digitala lösning Smart Passage i Malmö.
Läs mer
Nyhetsbild
Rapport
Pressmeddelande
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport

Amido kvartalsrapport Q3 2024

Fortsatt tillväxt och positivt rörelseresultat för tredje kvartalet
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido får i uppdrag att bygga en integration för automatiserad hantering av access för Västra Götalandsregionens personal

Amido har fått förtroendet att vidareutveckla Västra Götalandsregionens (VGR) nuvarande lösning i tjänsten Alliera med en ny integration mot Katalogtjänst HSA. Syftet med den nya integrationen är att komplettera den existerande integrationen med Katalog i Väst (KIV) för att möta VGR:s behov av realtidsuppdaterad SITHS-kortinformation. Integrationen kommer möjliggöra att passerkortsinformation uppdateras var femte minut i stället för som tidigare en gång per dygn. Detta förbättrar både säkerheten och effektiviteten i regionens hantering av personal- och åtkomstuppgifter.
Läs mer
Se alla nyheter