Smidigare leverans i Coronatider

Nyhetsbild
För mer information
+46 70 283 77 65
patrik.simson@amido.se
amido.se
Dokument och länkar
Download PDF
Text Link
Text Link
Text Link

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

Airmee har det ambitiösa målet att skapa världens hållbaraste och mest miljövänliga leveransupplevelser i städer. Hur bär man sig åt för att uppnå det?

Det har gått bra för Airmee. Förra året levererades hundratusentals paket genom deras plattform och med förändrade köpbeteenden som kommit i Coronapandemins fotspår så har leveranserna i år ökat med flera hundra procent.

Jonathan Svensson, du är Head of Logistics Development på Airmee, det är bråda dagar nu förstår vi.
– Ja, trycket har ökat enormt men tack vare vår tekniska plattform så har det gått snabbt för fler logistik leverantörer att ansluta sig till oss för att möta den ökade efterfrågan på paketleveranser.

Logistikbranschen är känd för att ha lövtunna marginaler, så effektiviteten är väl extremt viktigt för er?
– Det stämmer bra. Men för oss så går effektivitet, hållbarhet och miljö, hand i hand. Beroende på vilken rutt man tar så kan det påverka bränsleåtgången rejält eller tidsåtgången när man hamnar i en kö. Om ett paket inte kan levereras så har det påverkat hållbarheten negativt, då en ny utkörning kommer behövas.

Fastighetsägarna vill också minska trafikträngseln som för med sig buller och avgaser och här är transporter en stor del. För att leverera världens hållbaraste leverans så är det viktigt för oss att hela tiden utveckla vår plattform för att optimera dessa och andra faktorer.

Ni använder nu samma teknologi som räddningstjänsten för att kunna öppna bommar och entréer vid leveranser.
– Ja, bommar och dörrar är fysiska hinder för själva leveransen. Vi behöver komma igenom dem. För budet tar det tid att ringa på porttelefoner och ibland är det upptaget på dessa. Så dels tar det alltid lite extra tid och ibland kommer de helt enkelt inte in, då blir det en bomkörning. Det är sällan som en kund vill att man lämnar paketet utanför entédörren.

När någon beställer ett paket så kan de ange portkod om de har en i vår spårningssida som vi aviserar via SMS. Men för att ytterligare minska på antalet bomleveranser så använder vi nu en tjänst från Amido som gör att vi själva kan generera digitala nycklar, som portkoder, som gäller för just för den aktuella leveransen.

Det gör det säkert för fastighetsägarna och deras kunder eftersom vi kan göra snabbare och säkrare leveranser. Så fort vi kommit igenom entréen så går det mycket bättre att lämna ett paket utanför ytterdörren.

Vad gillar du med Amidos lösning?
– Det är så enkelt. Vi behövde inte göra mycket och för buden så kommer portkoden helt sömlöst in i det gränssnitt de är vana vid. Inget extra behövdes. Vi blir ytterligare lite bättre med detta och kommer ett steg närmare världens mest hållbara leveranser, avslutar Jonathan.

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido får i uppdrag att bygga en integration för automatiserad hantering av access för Västra Götalandsregionens personal

Amido har fått förtroendet att vidareutveckla Västra Götalandsregionens (VGR) nuvarande lösning i tjänsten Alliera med en ny integration mot Katalogtjänst HSA. Syftet med den nya integrationen är att komplettera den existerande integrationen med Katalog i Väst (KIV) för att möta VGR:s behov av realtidsuppdaterad SITHS-kortinformation. Integrationen kommer möjliggöra att passerkortsinformation uppdateras var femte minut i stället för som tidigare en gång per dygn. Detta förbättrar både säkerheten och effektiviteten i regionens hantering av personal- och åtkomstuppgifter.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido blir GotlandsHems leverantör av lösningar för digitala lås

Amido har i en offentlig upphandling tilldelats kontrakt av GotlandsHem och får i uppdrag att leverera en molnbaserad plattform för digitala lås. Avtalet innefattar tjänsterna Alliera och Smart Passage och sträcker sig över en inledande period om fyra år med möjlighet till förlängning med ytterligare sex år. Det totala kontraktsvärdet över fyra år uppgår till 8,8 MSEK. 
Läs mer
Nyhetsbild
Rapport
Pressmeddelande
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport

Amido kvartalsrapport Q2 2024

Stabilt kvartal med ökad nettoomsättning, minskade kostnader och ökad EBITDA
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Stena Fastigheter ansluter sina entreprenörer till Opna för ökad automatisering, säkerhet och kontroll

Stena Fastigheter har tagit ett betydande steg mot ökad säkerhet och smidigare hantering av access genom att ansluta sina ramavtalsentreprenörer till plattformen Opna. Genom Opna administrerar varje entreprenör sina anställdas tillgång till fastigheterna med fastighetsbolagets godkännande, vilket minskar risken för obehörig tillgång och förbättrar den övergripande säkerheten. Detta initiativ visar Stena Fastigheters engagemang för att erbjuda en säker miljö för sina hyresgäster.
Läs mer
Se alla nyheter