SOS Alarm lanserar unik digital tjänst som möjliggör effektivare insatser vid bränder – Powered by Amido

Nyhetsbild
För mer information
+46 70 283 77 65
patrik.simson@amido.se
amido.se
Dokument och länkar
Download PDF
Text Link
Text Link
Text Link

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

SOS Alarm lanserar Smart passage, en tjänst som möjliggör effektivare insatser vid bränder genom att förse räddningstjänsten med digital behörighet till fastigheter med automatlarm. Tjänsten är den första i sitt slag och använder Amidos tekniska plattform DAX för att förmedla digitala nycklar och behörigheter

SOS Alarms lansering av Smart passage är ett viktigt steg för Amido. Först och främst är det en tjänst som kommer hjälpa till att rädda liv. Och vi hade vi inte kunnat önska oss en bättre samarbetspartner än SOS Alarm som första användare på vår öppna tekniska plattform DAX, säger Johnny Berlic, VD på Amido AB (publ).

Nu kommer räddningstjänster anslutas och automatlarmskunder kopplas på. Nästa steg blir att ansluta ambulans och alla andra fastigheter. Målbilden är att tiotusentals fastigheter ska ha tjänsten inom de närmaste åren.

– Vi ser att SOS Alarm går i bräschen och genuint varit med att ta fram något som gör livet bättre och säkrare för alla i samhället och varför skulle sen inte andra länder vilja uppnå samma resultat? Jag tror vi kommer ha goda möjligheter att exportera teknologin och know how. Då kommer detta påverka riktigt många människor, avslutar Johnny Berlic.

Så vad gör Smart passage?

Vid en brand är det viktigt att kunna agera snabbt och effektivt, för att minimera skada på liv och egendom. Ett moment som idag stjäl onödiga sekunder vid räddningstjänstens insatser är behovet av fysiska nycklar till fastigheter som brinner. Idag förvaras ett stort antal nycklar i skåp på brandstationerna, vilket innebär onödig administration i det dagliga arbetet och som tar tid då tiden kan vara knapp. Tjänsten Smart passage ersätter räddningstjänstens administration av fysiska nycklar genom att möjliggöra digital inpassering till fastigheter.

För en organisation med många automatlarmsobjekt är nyckelhanteringen något som tar en del tid i anspråk. Ett system utan enskilda fysiska nycklar skulle för oss innebära en snabbare och enklare hantering, vilket skulle kunna spara tid både vid förberedelser och vid insats, säger Niklas Nordenskär, chef för räddningsavdelningen på Storstockholms brandförsvar.

Vi har länge hört från räddningstjänster över hela landet att administrationen av fysiska nycklar är tidskrävande och omständlig och att det kan leda till att man går miste om värdefull tid vid akuta utryckningar. Därför har vi, tillsammans med Swedlock och Amido, tagit fram Smart passage som en lösning på problemet. Vi hoppas att tjänsten ska kunna bidra till säkrare och effektivare insatser, säger Sofia Savander, ansvarig för Smart passage på SOS Alarm.

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido får i uppdrag att bygga en integration för automatiserad hantering av access för Västra Götalandsregionens personal

Amido har fått förtroendet att vidareutveckla Västra Götalandsregionens (VGR) nuvarande lösning i tjänsten Alliera med en ny integration mot Katalogtjänst HSA. Syftet med den nya integrationen är att komplettera den existerande integrationen med Katalog i Väst (KIV) för att möta VGR:s behov av realtidsuppdaterad SITHS-kortinformation. Integrationen kommer möjliggöra att passerkortsinformation uppdateras var femte minut i stället för som tidigare en gång per dygn. Detta förbättrar både säkerheten och effektiviteten i regionens hantering av personal- och åtkomstuppgifter.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido blir GotlandsHems leverantör av lösningar för digitala lås

Amido har i en offentlig upphandling tilldelats kontrakt av GotlandsHem och får i uppdrag att leverera en molnbaserad plattform för digitala lås. Avtalet innefattar tjänsterna Alliera och Smart Passage och sträcker sig över en inledande period om fyra år med möjlighet till förlängning med ytterligare sex år. Det totala kontraktsvärdet över fyra år uppgår till 8,8 MSEK. 
Läs mer
Nyhetsbild
Rapport
Pressmeddelande
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport

Amido kvartalsrapport Q2 2024

Stabilt kvartal med ökad nettoomsättning, minskade kostnader och ökad EBITDA
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Stena Fastigheter ansluter sina entreprenörer till Opna för ökad automatisering, säkerhet och kontroll

Stena Fastigheter har tagit ett betydande steg mot ökad säkerhet och smidigare hantering av access genom att ansluta sina ramavtalsentreprenörer till plattformen Opna. Genom Opna administrerar varje entreprenör sina anställdas tillgång till fastigheterna med fastighetsbolagets godkännande, vilket minskar risken för obehörig tillgång och förbättrar den övergripande säkerheten. Detta initiativ visar Stena Fastigheters engagemang för att erbjuda en säker miljö för sina hyresgäster.
Läs mer
Se alla nyheter