Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se
Digitaliseringen påverkar hela samhället och fastigheter är inget undantag. De företag som på allvar tar tillvara denna möjlighet är morgondagens vinnare.
Digital Customer Experience
Säkerställ att öka kundnyttan, on-boarda eller off-boarda kunder skall vara enkelt och gå fort. Att ge tillträde till olika utrymmen, oavsett om det är lägenheter, kontor, tvättstugor, konferensrum etc. är en viktig del för fastighetsägare. Kundnyttan kan ökas genom att t.ex. låta paketleveransen ske direkt till mottagaren, flexibilitet i att hyra ut utrymmen eller parkeringsplatser under kort tid där detta hanteras och styrs med tillträde i personens tagg. Co-working är något som kommer, man pratar om medarbetare som nomader, dvs arbetet utförs där man är. Låt företag kunna hyra kontorsplatser, konferensrum per timme eller dag på olika ställen i landet eller i världen. Detta ökar inte bara kundnytta utan ger möjlighet till ökade intäkter. Alliera knyter ihop alla passersystem, det är nyckeln till att utvecklas från förvaltare av yta till tjänsteleverantör. Oavsett passersystem sköts dessa från ett gränssnitt, och det eko system som Alliera utvecklas till innebär verktyg för SOS, leveranser direkt till hemmet och kylskåpet, boka laddstolpar etc. Trygghet och säkerhet är viktiga parametrar för kunderna, men samtidigt efterfrågas fler tjänster. Möjligheterna är oändliga.
”Låt företag kunna hyra kontorsplatser, konferensrum per timme eller dag på olika ställen i landet eller i världen. Detta ökar inte bara kundnytta utan ger möjlighet till ökade intäkter”
Digital Operation Excellence
Vad innebär det att i fastighetsbeståndet ha en mängd olika fabrikat av passersystem? Troligen ett merarbete, personalen skall behärska olika system och kunna jobba i dessa. Kunden som behöver ha access till flera olika fastigheter som då har olika system måste registreras i vart och ett. Bristande kontroll på alla taggar / kort som är i omlopp, har den som slutat eller flyttat från sin lägenhet eller kontor verkligen lämnat in taggar / kort och är dessa avregistrerade? Ett överordnat system som integrerar alla befintliga lösningar till ett webbaserat gränssnitt, som är enkelt och intuitivt att jobba i, innebär effektivitet. Det medger en lägre driftskostnad för passersystem samt en ökad säkerhet och trygghet, samtidigt som inlåsningseffekter elimineras.
Vägvalet
För en fastighetsägare är det ett vägval, fortsätta att vara den traditionella förvaltaren av en yta eller att transformera sig mot att bli en tjänsteleverantör och därmed realisera nya affärsmöjligheter. Vägen mot att bli en tjänsteleverantör innebär att finna sin del i ett ekosystem med flera andra aktörer. Den digitala strategin handlar dels om att stärka kundupplevelsen men också om att säkerställa den interna effektiviteten. Sammantaget så skapas ett nytt affärsvärde, dvs effektivisera kärnverksamheten samt utveckla morgondagens kärnverksamhet.