Amido och Mawik har tecknat ett återförsäljaravtal. Avtalet låter Mawik återförsälja Amidos tjänster till sina kunder. Utöver återförsäljaravtalet skall även Mawiks tjänst Zenit Bilpool integreras med Amido. Mawik har idag cirka fyrtio kunder inom offentliga sektorn, de flesta är kommuner. Med Amidos tjänst Alliera kan Mawik nu erbjuda en enklare hantering av digitala nycklar. Synergier i hanteringen kommer även att komma från de tjänster som kommuner med fler redan köper från Mawik. – Avtalet ligger i linje med vår strategi att bygga ekosystemet kring, access vid behov, från flera håll. Dels från tillverkare av passersystem, dels från leverantörer av tredjepartstjänster som Mawiks där access är en liten, men kritisk del i att sy ihop totaltjänsten för slutkunden, säger Johnny Berlic, VD på Amido AB (publ). – Våra kunder söker ett sätt att samordna sin digitala nyckelhantering och här ser vi ett behov av tjänster likt Alliera från Amido som vi nu kan erbjuda. Genom att integrera vår tjänst Zenit Bilpool med Alliera så kan vi nu fokusera på det vi är bäst på medan Amido löser och underhåller det som de är bäst på, säger Arne Häggeborg VD på Mawik i Bollnäs AB. – Jag gillar att Arne och Mawik, har samma syn på långsiktiga kundrelationer som vi har. Vi har inte haft en kund som lämnat våra system på fyra år men ingen har lämnat Mawiks tjänst Zenit Bilpool sedan starten för sjutton år sedan, avslutar Johnny Berlic.