Amido tillsätter Einar Lindquist som interim vd med ökat fokus på lönsam expansion

Nyhetsbild
För mer information
+46 70 283 77 65
patrik.simson@amido.se
amido.se
Dokument och länkar
Download PDF
Text Link
Text Link
Text Link

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

Styrelsen för Amido AB (publ) ("Amido", "bolaget”) har idag tillsatt styrelseledamot Einar Lindquist som tillförordnad vd. Avgående vd Johnny Berlic, som varit verksam som vd sedan 2017, har under sin tid bidragit till bolagets kraftiga tillväxt.

Amido är idag marknadsledande i Sverige när det gäller digitala nycklar och system för digital access. De senaste åren har Amido breddat produktportföljen vilket lett till att bolaget vuxit i antal kunder, medarbetare och omsättning.

När nu styrelsen för Amido beslutar att tillsätta styrelseledamoten Einar Lindquist som tillförordnad vd är det med avsikten att ta nästa kliv på företagets utvecklingsresa, vilket omfattar att säkerställa bolagets finansiella utveckling, lönsamhet och vidare expansion. Einar Lindquist har lång erfarenhet av att utveckla bolag, både som styrelsemedlem, konsult och i ledande linjebefattningar, bland annat som vice vd för Ericsson Mobile Systems.

– Amido är moget att växla upp och här kommer Einars mångåriga erfarenhet att kunna hjälpa bolaget ta snabba steg i rätt riktning och med fokus på organisation, kostnadseffektivitet och marknadsexpansion. Just kundrelationer, tillväxt och försäljning är starka sidor hos Einar, säger Urban Doverholt, styrelseordförande Amido.

Amido har parallellt påbörjat rekryteringen av en ordinarie vd.

– Vi tackar Johnny för sex år av engagemang, envishet och hårt arbete vilket bidragit till att Amido utvecklats från en regional aktör till ledande i vår bransch.

– Nu tar vi nästa steg och organiserar verksamheten för en fortsatt tillväxtresa. Sverige har kommit längst i världen när det kommer till att använda digitala nycklar, och Amido är främst i ledet här på hemmamarknaden. Det utgör mycket goda förutsättningar, säger Urban Doverholt, styrelseordförande Amido.

För mer information
Urban Doverholt, styrelseordförande, urban.doverholt@outlook.com, 070-577 77 31

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Valberedning utsedd för Amido

Amido AB meddelar att valberedningen för det kommande verksamhetsåret nu är utsedd, i enlighet med årsstämmans fastställda instruktioner.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Rikshem stärker säkerheten med Smart Passage – en avgörande satsning

När varje sekund räknas, är säkerheten avgörande. Rikshem, en av Sveriges ledande fastighetsägare, har visat att de tar säkerheten på allvar genom att använda Amidos plattform Alliera sedan 2019. Nu stärker de säkerheten ytterligare genom att implementera Amidos digitala lösning Smart Passage i Malmö.
Läs mer
Nyhetsbild
Rapport
Pressmeddelande
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport

Amido kvartalsrapport Q3 2024

Fortsatt tillväxt och positivt rörelseresultat för tredje kvartalet
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido får i uppdrag att bygga en integration för automatiserad hantering av access för Västra Götalandsregionens personal

Amido har fått förtroendet att vidareutveckla Västra Götalandsregionens (VGR) nuvarande lösning i tjänsten Alliera med en ny integration mot Katalogtjänst HSA. Syftet med den nya integrationen är att komplettera den existerande integrationen med Katalog i Väst (KIV) för att möta VGR:s behov av realtidsuppdaterad SITHS-kortinformation. Integrationen kommer möjliggöra att passerkortsinformation uppdateras var femte minut i stället för som tidigare en gång per dygn. Detta förbättrar både säkerheten och effektiviteten i regionens hantering av personal- och åtkomstuppgifter.
Läs mer
Se alla nyheter