Vad är API:er och vad har jag för nytta av dem?

Nyhetsbild
För mer information
+46 70 283 77 65
patrik.simson@amido.se
amido.se
Dokument och länkar
Download PDF
Text Link
Text Link
Text Link

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

Ett API är ett gränssnitt som möjliggör att olika system kan prata med varandra. Ingen passersystemsleverantör har idag API:er för alla de funktioner vi vill erbjuda våra kunder. Vi har därför plockat fram en samling sådana som går att använda till många system samtidigt och för funktioner som spänner över flera fabrikat.

Exempel på API:er och öppna funktioner som ingår utan kostnad när man investerar i Alliera är...

Funktion för att ha koll på att internetförbindelsen till alla fastigheters nätverkskoppling fungerar och att ingående systemprodukter fungerar som de skall. Denna visar också om något gjort helt galet i ett system som har begränsningar – vissa system har bara ett visst antal tecken i porttelefonidisplayen, andra har begränsningar kring hur många behörigheter en person eller ett kort kan ha.

Tvättstuge-API. Detta gör att du kan bygga egen app, webbisda eller bokningsfunktion för tvättstugor och andra bokningsbara utrymmen. API:et fungerar på precis samma sätt för anslutna fabrikat. Listan på fabrikat utökas årligen.

Fjärröppna dörren-API. Detta gör att du kan bygga in funktionen att fjärröppna dörrar i din egen app eller bygga fiffiga funktioner för villkor när en dörr skall öppnas.

Ändra porttelefonuppgifter-API (nu börjar det bli väldigt långa ord, eller hur?). Självklart skall du i dina mina sidor kunna ha eget utseende även på detta.

Spärra och beställa ny tagg (tagg som tjänst).

Egentligen är hela Alliera ett enda API. Många tror att det är ett webbgränssnitt, men hela detta pratar mot ett enda stort API där precis alla funktioner vi kan göra i vårt gränssnitt kan utföras automatiskt eller manuellt från dina egna applikationer.

Detta API som hos oss heter APS är stort, komplext och mindre väldokumenterat än övriga ovan. Om du skall bygga avancerade funktioner kan det hända att detta är rätt för dig.

Något som man kan missa i val av passersystem är att se över hur systemet fungerar. Det ska vara så enkelt att du inte behöver ha en stor manual för nyanställda.

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Valberedning utsedd för Amido

Amido AB meddelar att valberedningen för det kommande verksamhetsåret nu är utsedd, i enlighet med årsstämmans fastställda instruktioner.
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Rikshem stärker säkerheten med Smart Passage – en avgörande satsning

När varje sekund räknas, är säkerheten avgörande. Rikshem, en av Sveriges ledande fastighetsägare, har visat att de tar säkerheten på allvar genom att använda Amidos plattform Alliera sedan 2019. Nu stärker de säkerheten ytterligare genom att implementera Amidos digitala lösning Smart Passage i Malmö.
Läs mer
Nyhetsbild
Rapport
Pressmeddelande
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport
Rapport

Amido kvartalsrapport Q3 2024

Fortsatt tillväxt och positivt rörelseresultat för tredje kvartalet
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido får i uppdrag att bygga en integration för automatiserad hantering av access för Västra Götalandsregionens personal

Amido har fått förtroendet att vidareutveckla Västra Götalandsregionens (VGR) nuvarande lösning i tjänsten Alliera med en ny integration mot Katalogtjänst HSA. Syftet med den nya integrationen är att komplettera den existerande integrationen med Katalog i Väst (KIV) för att möta VGR:s behov av realtidsuppdaterad SITHS-kortinformation. Integrationen kommer möjliggöra att passerkortsinformation uppdateras var femte minut i stället för som tidigare en gång per dygn. Detta förbättrar både säkerheten och effektiviteten i regionens hantering av personal- och åtkomstuppgifter.
Läs mer
Se alla nyheter