Nytt samarbete automatiserar hanteringen av digitala lås

Nyhetsbild
För mer information
+46 70 283 77 65
patrik.simson@amido.se
amido.se
Dokument och länkar
Download PDF
Download PDF
Download PDF
Download PDF

Amido erbjuder lösningar för administration och hantering av behörigheter till passersystem, lås och andra elektroniska enheter till fastighetsägare, bostadsbolag, offentlig verksamhet och företag i Sverige och Norden. Bolaget grundades 2008, omsätter cirka 40MSEK, har 39 medarbetare och huvudkontor i Göteborg. Amido AB är marknadsnoterat på Spotlight Stock Market (Ticker: AMIDO). www.amido.se

Få de senaste nyheterna
Genom att prenumerera godkänner du våra Sekretesspolicy.
Klart!
Något gick fel, vänligen dubbelkolla din mejladress.
Dela

I ett nytt samarbete mellan fastighetssystemleverantörerna Momentum, FAST2, Vitec och accessplattformen Amido har man tagit fram en lösning som automatiskt styr accessen till majoriteten av marknadens alla digitala lås. Genom en integration byggd på den öppna standarden fastAPI styrs accessen automatiskt via hyresavtalets giltighetstid. Först ut med den nya lösningen är Halmstads Fastighets AB.

Marknaden för digitala lås och access växer snabbt och mängder av leverantörer tillhandahåller lösningar för åtkomst till fastigheter, lägenheter och lokaler. Det innebär att fastighetsägare ofta har flera separata system som måste uppdateras varje gång ett avtal tecknas eller upphör. Risken är stor att man missar att ändra informationen. I värsta fall kan en boende som flyttat fortfarande ha tillgång till den nya hyresgästens lägenhet.

Samarbetet mellan fastighetssystemleverantörerna och Amido löser flera av dessa problem. Dels hanterar Amidos plattform huvuddelen av alla olika accesslösningar i ett gemensamt gränssnitt för fastighetsägaren, dels säkerställer integrationen med fastighetssystemet att all information uppdateras automatiskt så fort ett hyresavtal ändras.

Halmstads Fastighets AB, som sedan tidigare implementerat fastAPI, ser stor potential i lösningen. Magnus Johansson är en av deltagarna i den referensgrupp som arbetat med projektet.

– Denna integration medför inte bara förenklingar i administrationen, utan säkrar också upp hanteringen av access till våra objekt, säger Magnus Johansson.

Den nya integrationen bygger på fastAPI som tagits fram av bland andra Sveriges Allmännytta. Vitec, Momentum och FAST2 lanserade under 2020 en integration för automatisk felanmälan via smarta sensorer, även den med fastAPi som grund.

– Vi tror på öppna lösningar och samarbeten mellan leverantörer och detta projekt kommer resultera i ökad nytta för allas kunder, säger Johnny Berlic, vd på Amido AB.

– Tidigare gemensamma projekt har visat på stor framgång, bland annat en vinst i Business Arena Tech Awards. Därför känns det extra kul och väldigt spännande att få bygga vidare på den framgången och starta ytterligare ett samarbete. Vi är övertygade om att vi i dessa gemensamma samarbeten skapar stor kundnytta från start vilket även har möjligheter att utökas på sikt, anser FAST2, Momentum och Vitec i ett gemensamt uttalande.

Relaterade nyheter

Kanske hittar du något mer intressant här.

Se alla nyheter
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Kommuniké från bolagsstämma i Amido AB (publ) den 2 april 2025

Vid bolagsstämma i Amido AB (publ), org.nr 556751-8708, (”Bolaget”), som hölls på Amidos huvudkontor i Göteborg, den 2 april 2025 fattades bland annat följande beslut
Läs mer
Nyhetsbild
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Pressmeddelande

Amido vinner upphandling med Göteborgs Stad – förbättrar säkerheten för 47 000 elever

Göteborgs Grundskoleförvaltning tar ett viktigt kliv för att stärka säkerheten och förenkla vardagen i stadens skolor. Förvaltningen, som ansvarar för 138 skolor och över 47 000 elever, implementerar Amidos plattform Alliera – ett system som centraliserar hanteringen av behörigheter och gör administrationen mer effektiv. Plattformen bidrar till att skapa en tryggare skolmiljö och är dessutom förberedd för integration av Smart Passage, en tjänst som möjliggör snabb och säker tillgång vid nödsituationer. Det initiala årliga affärsvärdet uppgår till ca 1,7 MSEK.
Läs mer
Nyhetsbild
Läs mer
Nyhetsbild
Läs mer
Se alla nyheter